آشنایی با رشته محیط زیست

دکتری مهندسی محیط زیست آلودگی هوا

رشته محیط زیست همان طور که از نام آن نیز مشخص است برای تحلیل، بررسی و کمک به بهبود محل زندگی و یا زیستگاه انسان و هر موجود دیگری ایجاد شده است. در واقع این رشته به صورت کامل با شرایط محیط زیست سر و کار دارد و دانشجویان عوامل مختلف و تاثیر گذار در محیط زیست را فرا می گیرند.

محیط زیست یکی از دغدغه های مهم و اساسی تمام جوامع بشری است که در حال حاضر اهمیت و جایگاه آن بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. حتماً شما هم در اخبار بارها می شنوید که به دلیل آلودگی هوا اداره یا مدرسه های یک شهر تعطیل است.

می دانید که دریاچه ارومیه روند خشک شدن را طی کردن و در سال های اخیر بسیاری از دریاچه هایی که روزی پر آب بوده خشک شده اند. بسیاری از جنگل های کشور به دلایل گوناگون از بین رفته و تمام این ها به منجر به مشکلات محیط زیست شده است.

محیط زیست یکی از زیر مجموعه های رشته علوم منابع طبیعی محسوب می شود. این رشته تلاش می کند که در کنار روند افزایشی جوامع شهری محیط زیست را به بهترین شکل ممکن حفظ کند تا مشکلات و عواقب بعدی برای مردم و ساکنین شهرها پیش نیاید. شاید اگر در گذشته کارشناسان محیط زیست خوب وجود داشتند و روند شهرسازی را منطبق با اصول محیط زیست پیش می بردند امروزه گرفتار مشکلات محیط زیستی زیاد نمی شدیم.

امروزه کارشناسان محیط زیست معتقد هستند که اگر بخواهیم واقع گرایانه به محیط زیست نگاه کنیم از دور ترین فاصله های کهکشان راه شیری تا کوچک ترین سلول های سیاره زمین شامل محیط زیست می شود که تغییر در هر کدام از آن ها باعث بروز اختلال در زندگی موجودات زنده خواهد شد.

انسان از گذشته تا به امروز همواره با تغییراتی که از روی نادانی و عدم اطلاعات کافی در طبیعت ایجاد کرده موجب بروز مشکلات فراوان در سال های بعد شده است. یکی از زمان هایی که این تغییرات به اوج خود رسید در انقلاب صنعتی است.

در این زمان کارخانه های زیادی در اروپا ایجاد شد که موجب قطع شدن درختان زیاد، فرسایش خاک و گرم شدن کره زمین بیش از هر زمان دیگری شد. این مشکلات ادامه پیدا کرد و تا بعد از جنگ جهانی دوم اهمیت زیادی به این موضوع نمی دادند ولی با اتمام جنگ جهانی دوم انسان به فکر حفظ محیط زیست و بهبود شرایط محیطی افتاد که همراه با آن سازمان های مختلفی در حوزه منابع طبیعی ایجاد شدند.

پس از آن به منظور تحلیل و بررسی تخصصی تصمیم به ایجاد رشته محیط زیست گرفته شد که متخصصان این حوزه بتوانند با مطالعه کامل و دقیق علوم مختلف مربوط به محیط زیست راه حل های علمی و منطقی برای بحران محیط زیست ارائه دهند.

خوشبختانه در حال حاضر گرایش های مختلف محیط زیست در کشور ما نیز وجود دارد و افرادی که به این حوزه علاقه مند هستند می توانند با انتخاب آن مشغول تحصیل و کسب دانش در آن شوند.

بعضی از دروس اصلی رشته محیط زیست

دکتری محیط زیست

خاک شناسی: خاک یکی از عناصر مهم کره زمین است که سرتاسر کره زمین را پوشش داده و به عنوان یکی از مسائل مهم در محیط زیست باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. این درس به خوبی دانشجو را با خواص مختلف خاک و انواع آن آشنا می کند.

اکولوژی دریاها: همان طور که می دانید بیشتر مساحت کره زمین از دریا تشکیل شده و انسان باید به خوبی با اکولوژی دریا آشنا باشد تا بتواند مشکلات آن را بهتر درک کرده و تصمیم های بهتری بگیرد.

آلودگی هوا: امروزه آلودگی هوا یکی از بحران های بزرگ زیست محیطی تمام کشورها محسوب می شود که همواره دانشمندان تلاش می کنند با ارائه راه حل های مناسب و جایگزین مشکلات آلودگی هوا را کم کنند. دانشجویان رشته محیط زیست با استفاده از این درس با مفاهیم اساسی آلودگی هوا و عواملی که در آن نقش دارند آشنا می شوند.

فنون و مدیریت حیاط وحش: حیاط وحش یکی از نعمت هایی است که به انسان هدیه داده شده ولی متأسفانه انسان همواره به دنبال نابود کردن آن بوده و بسیاری از حیوانات را در خطر انقراض قرار داده است. این درس به خوبی دانشجو را با حیاط وحش و نحوه برخورد و مدیریت آن آشنا می کند.

پارکداری: امروزه جوامع شهری به گونه ای رشد کرده اند که معمولاً از فضای جنگل به دور بوده و یا اگر جنگل وجود داشته باشد باید متناسب با شرایط شهر تبدیل به پارک شود به طوری که کمترین خسارات ممکن به فضای آن وارد شود. درس پارکداری به خوبی فرایند ساخت پارک را به دانشجویان شرح می دهد.

حقوق و مدیریت محیط زیست: تمام زمینه ها نیاز به حقوق و مدیریت مناسب دارد. هر فردی در تخصص خود باید با حقوق و مبانی مدیریت آن آشنا باشد و درس حقوق و مدیریت محیط زیست این امر را به خوبی امکان پذیر می کند و حقوق و مدیریت در حوزه محیط زیست را به دانشجو آموزش می دهد.

مدیریت مواد زائد و جامد: در حال حاضر تولید زباله انسان به بیشترین مقدار خود رسیده و نیاز است که فکر اساسی برای مدیریت بهتر این پسماند اتخاذ شود. این درس طی سرفصل های مختلفی که دارد دانشجو را با مدیریت بهتر پسماند آشنا می کند.

درختان و درختچه های ایران: طبیعت از گیاهان مختلفی تشکیل شده که یکی از مهم ترین آن درختان هستند که برای استفاده و حفظ بهینه این گیاهان باید شناخت کافی از آن ها داشته باشیم که این موارد را دانشجویان در درس درختان و درختچه های ایران فرا می گیرند.

گیاهان آبزی: همان طور که گفته شد بیشتر حجم کره زمین از دریا تشکیل شده و گیاهان زیادی در دریا رشد می کند البته این درس علاوه بر گیاهان دریایی گیاهان آب شیرین را نیز پوشش می دهد و دانشجویان با این نوع گیاه به خوبی آشنا می شوند.

آلودگی آب و خاک: آب و خاک دو عنصر اصلی طبیعت هستند که در معرض بیشترین خطر قرار دارند و نیاز است که آلودگی های ممکن در این حوزه را به خوبی شناسایی و در حل آن اقدام کنیم.

در حال حاضر بحران محیط زیست در تمام دنیا وجود دارد و اهمیت این رشته هر روز در حال افزایش است و به همین منظور نیاز است افرادی بتوانند با کسب دانش و تخصص کافی در حل مشکلات زیست محیطی کره زمین قدم های مثبتی بردارند. در کشور ما سازمانی تحت عنوان سازمان محیط زیست وجود دارد که اصلی ترین مکان برای استخدام فارغ التحصیلان رشته محیط زیست است.

البته علاوه بر این سازمان نهادهای دیگری مانند شهرداری، وزارت جهاد و کشاورزی، سازمان هواشناسی، سازمان منابع طبیعی و دیگر نهادهایی که به کارشناسان محیط زیست در جهت ارائه مشاوره نیاز دارند. این امر به دلیل این است که دستگاه ها و کارخانه های مختلف باید بتوانند سیاست های تولیدی خود را منطبق بر اصول محیط زیست اجرا کنند تا کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود.

افرادی که بتوانند در رشته محیط زیست دانش خود را افزایش دهند و مقاطع بالا را طی کنند بدون شک می توانند در یکی از سازمان ها مشغول به کار شده و کمک بسیار بزرگی به بهبود محیط زیست کشور کنند.

برای دریافت منابع آزمون دکتری محیط زیست آلودگی هوا بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دکتری مهندسی محیط زیست آلودگی هوا

مطالب مرتبط:

سازمان سنجش

دانشگاه آزاد

وزارت علوم

اخبار دانشگاهی کارشناسی ارشد

اخبار دانشگاهی دکتری

ارشد علوم پایه 

دکتری مهندسی نفت

بازار کار دکتری مهندسی هوافضا جلوبرندگی