مهندس مکانیک

بازار کار و درآمد مهندس مکانیک

بازار کار مهندس مکانیک

از طراحی و ساخت ماشین آلات تا ساخت تجهیزات دفاعی

از آنجا که مهندس مکانیک در زمینه های مختلفی از جمله‌ طراحی‌ و ساخت‌ ماشین‌آلات‌ و قطعات‌ آنها، طراحی‌ و ساخت‌ تجهیزات‌ مکانیکی‌ نیروگاه‌ها، طراحی‌ و ساخت‌ تجهیزات‌ و سیستم‌های‌ انتقال‌ و تصفیه‌ آب‌، سیستم‌های‌ مکانیکی‌ وکنترلی‌ پالایشگاه‌ها و کارخانجات‌ شیمیایی‌، طراحی‌ و ساخت‌ تأسیسات‌ حرارتی‌ و برودتی‌ ساختمان‌ها ، ساخت‌ ماشین‌آلات‌ تغلیظ‌ و بازیافت‌ مواد مثل‌ کارخانجات‌ قند، کاغذ سازی‌ ، سیمان‌، نساجی‌، نمک‌ و کنسانتره‌، طراحی‌ و ساخت‌ وسایل‌ و تجهیزات‌ حمل‌ و نقل‌ زمینی‌، دریایی‌ و هوایی‌، ساخت‌ تجهیزات‌ دفاعی‌ و ساخت‌ ربات‌ها، بازوهای‌ مکانیکی‌ و سیستم‌های‌ تولید می تواند فعالیت کند، 
امکان کار در صنایع نظامی، هوافضا، پزشکی و داروسازی، شرکت های مشاوره ای و پیمانکاری، شرکت های نفتی (هر سال بخش عظیمی از فارغ‌التحصیلان مکانیک جذب صنایع وابسته به نفت و پتروشیمی می‌شوند) و معدنی داخلی و خارجی برای او وجود دارد.


بازار کار مهندس مکانیک

کسب تجربه و مسئولیت های بیشتر

همچنین مهندس مکانیک می تواند به عنوان کارشناس و مشاور فنی در بانک‌ها ، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه و شرکت‌های بازرسی و نظارت امور بین‌المللی فعالیت کند. با کسب تجربه بیشتر هم می تواند به مشاغل سطح بالاتری مانند مدیریت پروژه، متخصص تحقیقات و مشاور دست پیدا کند.






استخدام مهندس مکانیک 

اطلاعات دقیقی در خصوص میزان استخدام مهندس مکانیک در کشور در دسترس نمی باشد. ولی از طرفی به دلیل حرکت کشور به سمت توسعه صنایع مختلف و خود کفایی در آنها و از طرف دیگر با توجه به نقش مهم و کلیدی مهندس مکانیک در صنایع، می توان این پیش بینی را کرد که در سال های آینده بازار کار مهندس مکانیک همانند اکنون از وضعیت مناسبی برخوردار باشد.

البته بازار کار فعلی مهندسی مکانیک دارای کمبودها و مشکلاتی نیز است که برخی از آنها عبارتند از :

  • کاربردی نبودن علوم و دروسی که در دانشگاه ها به دانشجویان رشته مکانیک آموخته می شود
  • عدم آشنایی بسیاری از دانش آموختگان مکانیک با نرم افزارهای کاربردی این حوزه

 

استخدام مهندس مکانیک در برخی کشورهای جهان

آمریکا - پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام مهندسان مکانیک بین سال های 2010 تا 2020، رشد درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل  14 درصد می باشد.

استرالیا - میزان رشد استخدام مهندس مکانیک در سال 2011، 32.6  درصد بوده و برای سال های آتی افزایش رشد پیش بینی شده است.

 

مطلب مرتبط:  

بازار کار دکتری مهندسی عمران


 

درآمد و حقوق مهندس مکانیک

در بخش دولتی میزان حقوق و دستمزد مهندس مکانیک مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می شود. جزئیات این قانون را می توانید از لینک زیر دریافت کنید :

محاسبه حقوق و مزایا در قانون مدیریت خدمات کشوری

در بخش خصوصی میزان حقوق و درآمد دریافتی مهندس مکانیک متفاوت است. هر شرکتی با توجه به اهداف مالی، توان مالی، نوع پروژه و گستردگی آن و برخی عوامل دیگر میزان حقوق و دستمزد کارکنان خود را تعیین می کند. در بخش خصوصی عواملی مانند داشتن تجربه و تحصیلات مرتبط، تخصص و مهارت بالا، آشنایی با سیستم ها و نرم افزارهای کامیپوتری در استخدام مهندسان مکانیک و تعیین میزان حقوق و دستمزد آنها بسیار بااهمیت هستند.

بر اساس آخرین آمار حقوق مهندس مکانیک که به عنوان کارشناس در حوزه های مختلف مشغول بکار است، در شرکتهای کوچک به طور متوسط بین 800000 تومان تا 4000000 تومان می باشد . البته لازم به ذکر است حقوق مهندس مکانیک در شرکتها و شهرهای مختلف متفاوت است .


تحقیق بالا روی شاغلانی که در استخدام شرکت یا سازمانی (اعم از دولتی یا خصوصی) می باشند، صورت گرفته است. در مورد افرادی که کارآفرین هستند و کار مستقلی در حوزه تخصصی شان، راه اندازی کرده اند، شرایط متفاوت است و آنها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.

 

 

مطلب مرتبط:  


درآمد مهندس مکانیک در برخی کشورهای جهان

آمریکا - متوسط درآمد سالیانه مهندس مکانیک 78.160 دلار (متوسط درآمد سالانه مهندسان83.340 دلار و برای همه مشاغل33.840 دلار) در سال2010  و مطابق با آخرین آمارها در سال 2013، 79.150 دلار بوده است.


استرالیا - متوسط درآمد سالیانه مهندس مکانیک 77.280 دلار ( قبل از کسر مالیات) است.

انگلستان - متوسط درآمد سالیانه مهندس مکانیک تازه کار بین 29.300 تا33.000  دلار، مهندس مکانیک با تجربه بین39.000  تا 58.600 دلار و مهندس ارشد بیش از 60.000  دلار است.

 

منابع آزمون رشته های مهندسی مکانیک:

منابع آزمون دکتری مهندسی مکانیک ساخت و تولید

منابع آزمون دکتری مهندسی مکانیک جامدات

منابع آزمون دکتری مهندسی مکانیک دینامیک، کنترل و ارتعاشات

منابع آزمون دکتری مهندسی مکانیک تبدیل انرژی