وضعیت استخدام مهندس دریا و بازار کار این شغل در ایران

بازار کار مهندسی دریا

مهندس دریا با توجه به تخصص خود می تواند در سازمان ها و شرکت های صنایع دریایی،کشتیرانی، نفت و گاز، کشتی سازی و… دولتی و خصوصی مشغول به کار شود. برخی از آنها عبارتند از : شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت کشتیرانی والفجر، کارخانه کشتی سازی صدرا، سازمان بنادر و دریانوردی و …

برخی از شرکت ها مانند شرکت ملی نفتکش ایران در دانشگاه ها در رشته مهندسی دریا به صورت بورسیه دانشجو می پذیرند. علاقه مندان به بورسیه، می توانند از این راه اقدام کنند تا پس از اتمام درس، شغل تضمین شده ای داشته باشند.

با توجه به اینکه صنعت کشتی سازی در کشور شرایط مطلوبی ندارد و تنها در سال های اخیر کارهایی در سطح محدود در این حوزه انجام شده است، بازارکار مناسب و خوبی برای مهندسان کشتی سازی وجود ندارد. به عبارتی فرصت های شغلی محدودی در کشور در این حوزه می توان یافت. البته بسیاری از فرصت های شغلی این حوزه به امور تحقیقاتی مربوط می شود. در مورد مهندس کشتی و مهندس دریانوردی وضعیت کمی متفاوت و بهتر است.

وضعیت استخدام مهندس دریا در برخی کشورهای جهان 

آمریکا - پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام مهندس دریایی بین سال های۲۰۱۰  تا ۲۰۲۰، رشد۱۷  درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل۱۴  درصد می باشد.

حتما بخوانید   منابع آزمون دکتری مهندسی دریا

درآمد و حقوق مهندس دریا

به دلیل اینکه مشاغل مهندس کشتی، مهندس کشتی سازی و کاپیتان کشتی طبق استانداردهای بین المللی از مشاغل سخت به حساب می آیند و ویژگی ها و شرایط خاصی دارند، وضعیت درآمدی متفاوتی نسبت به سایر مهندسان دارند. درآمد آنها در سطح خوبی می باشد به خصوص زمانی که بخشی از حقوق آنها به صورت ارزی پرداخت می شد. البته  فعلا به دلیل نوسانات ارزی، این کار انجام نمی شود.

میزان درآمد مهندس دریا در برخی از کشورهای جهان 

آمریکا – متوسط درآمد سالیانه مهندس دریا۷۹.۹۲۰  دلار (برای همه مشاغل۳۳.۸۴۰  دلار)در سال۲۰۱۰ بوده است. مطابق با جدیدترین آمارهای ۲۰۱۳، درآمد سالانه مهندس دریا ۸۸.۱۰۰ دلار ومهندس کشتی ۷۰.۹۰۰ دلار بوده است.

انگلستان – متوسط درآمد سالیانه مهندس دریا برای افراد تازه کار ۳۴.۵۰۰ دلار و برای افراد باتجربه۴۲.۰۰۰   تا۸۲.۳۰۰  دلار است.

 مطالب مرتبط:

بازار کار مهندس مکانیک

بازار کار دکتری مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران سازه و بازار کار آن