بازار کار گرایش های دکتری مهندسی هوافضا

بازار کار مهندسی هوافضا
در این مقاله قصد داریم در مورد بازار کار گرایش های مهندسی هوافضا ، حقوق و مزایا رشته مهندسی هوافضا ، شرایط کار مهندسی هوا فضا در ایران و سایر کشور ها صحبت کنیم تا اطلاعات بیشتری از این رشته و آینده ی شغلی آن به دست آورید ، داشتن اطلاعات کافی در مورد شرایط کاری و بازار کار رشته مورد نظر میتواند در انتخاب رشته مناسب کمک کند پس همره ما باشید .

با رشته مهندسی هوا فضا آشنا شوید
قبل از صحبت در مورد بازار کار گرایش های دکتری مهندسی هوافضا بهتر است کمی در مورد رشته مهندسی هوا فضا و تاریخچه ی مختصری از آن صحبت کنیم.

رشته مهندسی هوا فضا ، از رشته های جدید میباشد که افراد زیادی علاقه به فعالیت در این زمینه دارند .

البته افراد زیادی خلبانی را از جمله مشاغل این رشته میدانند اما اینطور نیست ، در گذشته مهندسی هوا فضا را یکی از گرایش های مکانیک میدانستند اما در کل میتوان گفت که رشته مهندسی هوا فضا تخصصی تر و از لحاظ تکنولوژی سخت تر میباشد .

و طبق این امر دروس مشترکی بین این دو رشته ، مهندسی هوافضا و مهندسی مکانیک وجود دارد.

از سال 1366 این رشته وارد دانشگاه های ایران شد و به طور رسمی شروع به تدریس شد.

در سال های اخیر در ایران ، مهندسی هوافضا پیشرفت چشمگیری داشته و به عنوان یکی از برترین های رشته علمی کشور شناخته شده است
شغل های مربوط به رشته مهندسی هوافضا چیست؟
به توجه به گسترش علم فضانوردی و تکنولوژی ، شغل های متعددی برای مهندسین هوافضا وجود دارد و با توجه به تخصص خود میتوانند در سازمان هایی دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند.

همانطور که در مقالات پیشین در مورد گرایش های این رشته توضیح داده شد دانشجویان مهرت های خاصی در زمینه های مختلف کسب میکنند ، به عنوان مثال طراحی و ساخت موشک و هواپیما ها و جنگنده های نظامی و موشک هلیکوپتر وماهواره ها و ماهواره بر ها و .. ، ساخت قطعات خاص ، نگهداری و تعمیر قطعات ، سیستم های هدایت و مراقبت و … از جمله تخصص هایی است که دانشجو با یاد گیری و کسب مهارت میتوانند مشغول به کار شود .

دانشجویان این رشته در بعضی کشور ها در صنعت مربوط به خود یعنی صنعت هوافضا مشغول به کار میشوند و تنوع کاری بالا با جذب مهندسین هوا فضا همراه میشود .

اما بعضا از کشور ها که ایران را هم شامل میشود به دلایل مشخص از جذب نیروی زیاد در این صنعت معذور است و از این رو دانش آموختگان این علم در صنعت های دیگر از جمله سازمان هایی که به هر نحو از وسایل پرنده استفاده میکنند مشغول به کار میشوند.

همانطور که قبلا گفتیم در گذشته مهندسی هوا فضا از گرایش های مهندسی مکانیک بود و در بعضی از دروس دانشگاهی مشترک هستند از این رو فارغ التحصیلان رشته مهندسی هوا فضا در صنعت مکانیک هم مشغول به کار میشوند .

رشته مهندسی هوا فضا در سه مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، دکتری در ایران تدریس میشود .

پیچیدگی های این رشته موجب شده است 5 گرایش به وجود آید که فارغ التحصیلان در هر یک از گرایش ها تخصص خاصی به دست بیاورند :

آئرودینامیک
جلوبرندگی
سازه های هوایی
دینامیک پرواز و کنترل
مهندسی فضایی
– به عنوان نمونه فارغ التحصیل گرایش آئرودینامیک با علم به دست آمده سعی در طراحی بدنه و بال و … با کاربرد مطلوب و هزینه اندک دارد و از این علم در صنعت خودرو سازی نیز استفاده میشود.

-فارغ التحصیل گرایش جلوبرندگی تحلیل ، تجزیه ، عملکرد تمامی سیستم های جلو برنده ، توربین ، موتور های ییستونی و … را مورد بررسی قرار میدهند این گرایش بسیار نزدیک به رشته مکانیک میباشد و فارغ التحصیلان این رشته در صنعت مکانیک میتوانند مشغول به کار شوند.

-فارغ التحصیل گرایش سازه های هوایی به تحلیل و طراحی یک سازه رنده مانند فضاپیما ، موشک و… میپردازد ، و این علم تا حدودی به گرایش جامدات رشته مکانیک نزدیک است .

-هدف از گرایش دینامیک پرواز و کنترل وسایل فضایی ازجمله موشک ها و… است و همچنین میتوان به ساخت سامانه های هدایت و ناوبری نیز اشاره کرد.

سه مهارت مهم قبل از ورود به رشته مهندسی هوافضا
دروسی که باید برای ورود به رشته مهندسی هوافضا مهارت زیادی در آنها داشته باشید را میدانید؟

رشته مهندسی هوافضا از جمله رشته های حساس و سخت محسوب میشود و مشاغلی که مهندسان هوافضا در آنها مشغول به کار هستند ، کارهای محاسباتی و مهمی محسوب میشود و قبل از ورود به این رشته باید خود را در سه زمینه تقویت کنید :

به دلیل انجام محاسبات داشتن علم ریاضیات بسیار مهم است.

حتما بخوانید:  منابع آزمون دکتری مهندسی هوافضا آئرودینامیک


دانش فیزیک در این رشته ضرورت زیادی دارد.
تسلط زیاد بر زبان انگلیسی سومین موردی است که باید در خود تقویت کنید.
مهارت های لازم در مهندسی هوافضا
قدرت تحلیل بالا
قدرت حل مسائل و محاسبات عددی
مهارت کار با برنامه های کامپیوتری
مهارت و قدرت دانش فنی
تسلط بر زبان انگلیسی
مهارت کار تیمی
به روز بودن اطلاعات
و….
مهارت کار با برنامه های کامپیوتری رشته هوافضا
طراحی های ماشین ها و هواپیما موشک و… به وسیله کامپیوتر و برنامه ی تخصصی انجام میشود که دانشجویان ای رشته برای موفقیت الزاما کار با این برنامه ها را فرا میگیرند.

حتما بخوانید: معرف رشته دکتری مهندسی هوافضا جلوبرندگی

کار با نرم افزارهای تحلیل و مدل سازی و محاسباتی از جمله مهارت های یک مهندس هوا فضا به شمار میرود .

نرم افزار هایی مانند : کتیا ، متلب (MATLAB) ، فلومستر (Flowmaster)، و همچنین زبان برنامه نویسی فرترن (FORTRAN) ، کامسول و …

درآمد و حقوق مهندسان هوافضا به چه صورتی است؟
درآمد مهندسان هوافضا با توجه به تخصص خود و سازمان هایی که در آن مشغول به کار میشوند متفاوت است ، سازمان ها ی دولتی و ارگان های نظامی ،از نظام پرداختی دولتی و نظامی پیروی میکند و تا مدت ها حقوق مشخصی به افراد تعلق میگیرد مگر اینکه در با توجه به نیاز و تخصص بالا برخی مهندسان حقوق بیشتری طلب کنند.

در سازمان های خصوصی با توجه به مذاکرات انجام شده حقوق توافقی ثبت میشود.

مطالب مرتبط:

بازار کار مهندس مکانیک

بازار کار رشته مهندسی دریا

منابع آزمون دکتری مهندسی هوا فضا آئرودینامیک

منابع آزمون دکتری مهندسی هوا فضا جلوبرندگی

لینک های مفید:

سازمان سنجش

دانشگاه آزاد

وزارت علوم

اخبار دانشگاهی کارشناسی ارشد

اخبار دانشگاهی دکتری