معرفی رشته مهندسی هوافضا- جلوبرندگی

 مهندسی هوافضا جلوبرندگی
 مهندسی هوافضا- جلوبرندگی در گروه فنی و مهندسی مجموعه مهندسی هوافضا قرار گرفته است.

مهندسی هوافضا مجموعه ای از علوم و توانائیهای علمی در زمینه تحلیل، طراحی و ساخت وسایل پرنده نظیر هواپیماها، هلیکوپترها، گلایدرها، و ماهواره هاست.

گرایش جلوبرندگی (پیش رانش) به‌مطالعه و بررسی سامانه‌های جلوبرنده (موتور)، اعم از موتورهای هوازی و غیرهوازی می‌پردازد. موتورهای هوازی شامل موتورهای پیستونی و چرخ‌پره‌ای (توربینی) است که از هوا به‌عنوان اکسیدکننده استفاده نموده و سوخت را با خود حمل می‌کنند. اما موتورهای غیرهوازی مانند موتور موشک‌ها و فضاپیماها است که سوخت و اکسیدکننده را با خود حمل می‌کنند.

در این دانش نحوهٔ تولید نیروی رانش و همچنین ساختار کلی انواع موتورهای هوافضایی بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. طراحی و تعیین میزان عملکرد انواع سامانه‌های جلوبرنده نیز بسیار مورد توجه مهندسین پیشرانش هستند.

مطابق اعلام سازمان سنجش و آموزش کشور ، داوطلبان فارغ التحصیل از تمامی رشته ها میتوانند در کنکور دکتری مهندسی هوافضا- جلوبرندگی شرکت کنند.

آینده شغلی و بازار کار رشته مهندسی هوافضا- جلوبرندگی
مهندسی هوافضا شاخه‌ای است از مهندسی مکانیک که به بررسی اجسامی که در هوا حرکت می‌کنند می پردازد مانند طراحی هواپیما، فضاپیما، ماهواره، ماهواره برها و موضوعات وابسته، طراحی خودروهای کم مصرف و تجهیزات خاص نفت و گاز و سیستم‌های تولید توان و نیروگاهی.

مهندس هوافضا می تواند در صنایعی که به طراحی و تولید هواپیماها، موشک ها، سیستم های دفاعی، ماهواره ها و یا فضاپیماها می پردازند، کار کند. کاربرد زمینه‌های مطالعاتی یک مهندس هوافضا تنها به طراحی هواپیما و وسایل پرنده محدود نمی‌شود در نتیجه یک مهندس هوافضا علاوه بر شرکت‌های هوایی و هواپیمایی، در نیروگاهها، صنایع نفت و گاز و صنایع خودروسازی فرصتهای شغلی خوبی دارد. با داشتن تجربه و دانش لازم، مهندس هوافضا می تواند در بخش تحقیق و توسعه این نوع شرکت ها مشغول به کار شود.

حتما بخوانید: منابع آزمون دکتری مهندسی هوافضا جلوبرندگی

منابع آزمون دکتری مهندسی هوافضا جلوبرندگی اگر به درستی انتخاب شوند، اولین قدم صحیح در مسیر حرکت به سوی قبولی در آزمون دکتری مهندسی هوافضا جلوبرندگی است، لذا دپارتمان های تخصصی سنجش امیرکبیر جهت سهولت دسترسی داوطلبان آزمون دکتری، منابع آزمون دکتری مهندسی هوافضا جلوبرندگی را تدوین و گردآوری نموده است تا داوطلبان حتی اگر خودشان به صورت مستقل نیز بخواهند منابع را تهیه کنند این امر قابل انجام باشد. به داوطلبان توصیه می شود که از بسته های آموزشی(کتب و جزوات تخصصی) مورد نیاز هر رشته استفاده کنند(به دلایل زیر) ولی اگر باز اصرار دارند که منابع را تهیه کنند توصیه می شود در کنار منابع تهیه شده مرجع، کتاب مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی تحصیلات تکمیلی (دکتری) به روش سنجش امیرکبیر را تهیه کنند که به آنها روش برنامه ریزی را ارایه می دهد که بتوانند از مینیمم زمان، ماکزیمم استفاده را بکنند.

جهت مشاهده منابع بر روی لینک زیر کلیک کنید:

منابع آزمون دکتری مهندسی هوافضا جلوبرندگی

نتیجه گیری:

 مهندسی هوافضا- جلوبرندگی در گروه فنی و مهندسی مجموعه مهندسی هوافضا قرار گرفته است.

مهندسی هوافضا مجموعه ای از علوم و توانائیهای علمی در زمینه تحلیل، طراحی و ساخت وسایل پرنده نظیر هواپیماها، هلیکوپترها، گلایدرها، و ماهواره هاست.

گرایش جلوبرندگی (پیش رانش) به‌مطالعه و بررسی سامانه‌های جلوبرنده (موتور)، اعم از موتورهای هوازی و غیرهوازی می‌پردازد. موتورهای هوازی شامل موتورهای پیستونی و چرخ‌پره‌ای (توربینی) است که از هوا به‌عنوان اکسیدکننده استفاده نموده و سوخت را با خود حمل می‌کنند. اما موتورهای غیرهوازی مانند موتور موشک‌ها و فضاپیماها است که سوخت و اکسیدکننده را با خود حمل می‌کنند.