مهندسی سازه دارای حوزه وسیعی است و لذا موضوعات متنوعی را در بر می گیرد. رشته کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش سازه در ارتباط با تحلیل و طراحی انواع سازه ها نظیر ساختمان، پل، سد، دکل، برج و ... می باشد و لذا از جمله رشته‌هایی است که بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران است. در اینجا شما را با این رشته و بازار کار این رشته بیشتر آشنا می کنیم.

مهندسی عمران سازه

مهندسی سازه ( Structural engineering)

بخشی از مهندسی عمران و مهندسی هوافضا است. در مهندسی عمران، مهندسی سازه در مورد ساختارهای انتقال بار از اجزاء یک ساختمان یا بنا به محل تکیه‌گاهی آن مانند پی سازه صحبت می‌کند. مهندسی سازه گرایشی از مهندسی است که با طراحی سیستم‌های سازه‌ای به هدف باربری و مقاومت در برابر نیروهای گوناگون وارد بر سازه سروکار دارد. مهندسی سازه عمدتاً با طراحی ساختمان‌ها و سازه‌های غیر ساختمانی سر و کار دارد و همچنین نقش ضروری در طراحی ماشین آلات در جاهایی که یکپارچگی سازه‌ای بر روی ایمنی و اطمینان پذیری ماشین تأثیر دارد بازی می‌کند. ساخته‌های دست بشر، از مبلمان تا تجهیزات پزشکی، از خودرو و ... نیاز به حضور مهندس سازه دارد.

به عبارتی هر چیزی که به آبادانی یک کشور باز می‌گردد، مانند: سد، فرودگاه، جاده، برج، تونل، دکل‌های مخابراتی، ساختمان‌های مقاوم،... به نوعی به حوزه سازه‌ها مربوط می‌شود، از این رو سازه از مهمترین و کاربردی ترین گرایش های مهندسی عمران محسوب می شود.


بازار کار رشته مهندسی سازه

همکاری با وزارتخانه‌ها و سازمانهای مسئول اجرای طرحهای عمرانی و صنعتی جهت برنامه‌ریزی، طراحی و نظارت بر طرحها مانند وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، وزارت صنایع، سازمان نظام مهندسی ساختمان و واحدهای عمرانی شهرداری‌ها. - همکاری با مهندسین مشاور سازه، معمار، راه و راه‌آهن و آب جهت مشارکت در طراحی و نظارت بر اجرای پروژه‌های موضوع فعالیت این مؤسسات. - همکاری با مهندسین مشاور صنعتی جهت مشارکت در طراحی و نظارت بر اجرای ساختمانهای صنعتی، کارخانجات، سیلوها و برجها. - همکاری با مؤسسات صنعتی که به نحوی با مهندسی سازه سروکار دارند، جهت مشارکت در طراحی فرآورده‌ها مانند صنایع دفاعی، کشتی‌سازی و هواپیماسازی.

برای اطلاع از منابع کنکور دکتری مهندسی عمران سازه بر روی لینک زیر کلیک کنید:

منابع کنکور دکتری مهندسی عمران سازه 

 

کلمات کلیدی:بازار کار رشته مهندسی عمران سازه ، دکتری مهندسی عمران سازه ،مهندسی عمران سازه ، معرفی رشته مهندسی عمران سازه